Widex/CEO: Satser på at ramme bredere end rivaler med ny ...

Oprettet d.

Widex/CEO: Satser på at ramme bredere end rivaler med ny ...

Af RITZAU FINANS

 

Det nye trådløse produkt fra den privatejede høreapparatvirksomhed Widex skal kunne ramme bredere i markedet end konkurrenterne, selv om produktet på mange måder ligner flere af rivalernes løsning.

Det skal muliggøres, fordi Widex Beyond, som produktet hedder, har en ekstra fjer i hatten ud over den traditionelle lavfrekvenskommunikation mellem de to apparater og trådløs forbindelse til iPhone via højfrekvensen 2,4 GHz.

Widex har nemlig bevaret sin telespolefunktion i det nye apparat - samtidig med de to radioer - og det giver muligheder i særligt USA.

Køb originale Widex batterier direkte her på siden


- Især i USA er der i biografer, mødelokaler og på hoteller ofte et telespolesystem installeret. Med Widex Beyond kan brugerne streame direkte til apparatet i de miljøer, siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex, i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med EUHA-messen i Hannover, hvor produktet blev præsenteret.

- Og det er jo ikke alle, der har en iPhone, men de kunder vil vi også kunne servicere. Derfor mener vi, at vi rammer langt bredere, fortsætter Widex-topchefen.

Bedre batteritid

Derudover satser Widex på at kunne vinde terræn i den hårde konkurrence med en stribe rivaler, der også står i kø med lanceringer af nye trådløse produkter, fordi Widex Beyond kan levere en bedre batteritid.

 

Ifølge selskabets egne undersøgelser er forbruget i Widex Beyond i hvert fald lavere end konkurrenternes - selv når brugerne streamer.

 

Og det er afgørende, mener Jørgen Jensen.

 

- Hvis man har et for stort strømforbrug, så er det bare svært at streame meget. Vores ambition er, at et batteri skal kunne holde et sted mellem fire og otte dage. Det afhænger naturligvis af, hvor meget man streamer, men man skal helst kunne nøjes med at skifte batteri én gang om ugen, siger Widex-chefen.

 

Blandt andet på grund af batteriproblematikken arbejder Widex også på en senere lancering af genopladelige batterier.

Skal fortsætte udviklingen

Hvis man ser bort fra batteriforbruget og telespolefunktionen, minder Widex Beyond dog meget om lignende løsninger fra konkurrenter som William Demant Holding og GN Hearing.

 

GN Hearing anvender blot én radio på højfrekvensen 2,4 GHz, mens William Demant Holding - ganske som Widex - har to radioer i sit topprodukt, men ellers er der mange ligheder.

 

Hos både GN og William Demant følger der - ganske som med Widex Beyond - en iPhone-applikation med høreapparatet, hvor brugerne trådløst kan skifte mellem forud- og brugerdefinerede indstillinger til forskellige lydmiljøer.

 

Og derfor er man også hos Widex nødt til at investere tungt i videre udvikling, hvis selskabet skal kunne konkurrere med rivalerne og tage flere markedsandele.

 

- Industrien er drevet af nye produktlanceringer. Vi så det, da vi lancerede Widex Unique sidste år, og der er heller ikke nogen tvivl om, at den her lancering vil give os et løft. Men spillet stopper ikke der. Man er nødt til at blive ved med at komme med produktlanceringer, flere formfaktorer og nye forbindelsesmuligheder, fortæller Jørgen Jensen.

 

- Det bliver endnu mere intensiveret hele tiden, og tiden mellem de nye lanceringer bliver kortere, mens kravene til lanceringerne bliver større. Den vogn er vi også med på, for det er den eneste vej frem, fortsætter han.